Tijd en kosten zijn de grootste obstakels voor digitalisering
Als het gaat om het stimuleren van digitalisering, heeft meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven niet genoeg tijd (51 procent) of wordt afgeschrikt door de verwachte kosten (50 procent). Daarentegen ziet slechts 27 procent van de besluitvormers een gebrek aan interesse als een belemmering. Dit percentage is opvallend laag in vergelijking met andere Europese landen. In landen zoals Polen (57 procent), Spanje (46 procent), Zweden (37 procent), Frankrijk (33 procent) en Duitsland (31 procent) zien aanzienlijk meer ondervraagden een gebrek aan interesse als probleem voor de digitalisering.
Geen belemmering: een ruime meerderheid van de mkb’ers (57 procent) zien de gestegen prijzen als gevolg van de energiecrisis niet als obstakel voor hun vooruitgang op het gebied van digitalisering. Ook een gebrek aan expertise (55 procent) of onzekerheid over gegevensbescherming en IT-beveiliging (53 procent) worden door de meeste ondervraagden niet als hindernis beschouwd. De ondervraagde besluitvormers zijn verdeeld over de invloed van bureaucratie en inflatie. Voor 41 procent vormt de bureaucratische rompslomp een grote hindernis, terwijl 47 procent dat juist niet zo ervaart. Inflatie belemmert 39 procent van de mkb’ers in het verder digitaliseren. Toch is een grotere groep van 49 procent het daar niet mee eens.
“De resultaten van het onderzoek onderstrepen duidelijk dat digitalisering een belangrijke motor is voor groei en succes voor kleine en middelgrote bedrijven. Het feit dat meer dan 80 procent van de respondenten het al nuttig vindt om online nieuwe klanten te werven, laat zien hoe cruciaal een professionele website is voor de positionering van een bedrijf. Als partner voor digitale oplossingen voorzien we onze klanten van de nodige tools en middelen en helpen we hen om hun digitale transformatie succesvol voort te zetten,” zegt Aisha Petter, Managing Director van STRATO.
Methode: De gebruikte gegevens zijn gebaseerd op een online enquête uitgevoerd door YouGov Deutschland GmbH in opdracht van IONOS (moederbedrijf van STRATO) onder in totaal ongeveer 4.500 besluitvormers van kleine en middelgrote bedrijven met maximaal 250 werknemers in Nederland (213 respondenten), Duitsland (1.038 respondenten), Spanje (1.000 respondenten), het Verenigd Koninkrijk (1.026 respondenten), Frankrijk (804 respondenten), Zweden (216 respondenten) en Polen (214 respondenten) in januari 2025.





